RECENZE: Dívka od vedle

ORIGINÁLNÍ NÁZEV: The Girl Next Door
AUTOR: Jack Ketchum
NAKLADATELSTVÍ: Laser-books
PŘEKLAD: Milan Žáček
MÉ HODNOCENÍ: 5/5

"Dívka od vedle žije. Tento román děs neslibuje, on ho skutečně přináší." - Stephen King

Předměstí v New Jersey. Padesátá léta. Stinné ulice, zastřízené trávníky a útulné domy. To není místo, kde by se mohl odehrávat příběh kontroverzního a trýznivého hororu, jež byl založen na skutečných událostech jedné z největších kauz týrání dětí.

"Myslíte si, že víte něco o bolesti?"

Na slunném předměstí se dvanáctiletý David seznamuje s šestnáctiletou Meg, která se právě se svojí mladší sestrou přistěhovala ke své tetě Ruth, která se sama stará o své tři syny. Dívky přišly při autonehodě o oba rodiče a mladší sestra Susan má na nohou kovové dlahy, které jí pomáhají chodit, pro Davida je však Meg ta zajímavější.

Starší a krásná dívka, která odteď bude bydlet v sousedním domě, kam si David často chodí hrát se svými přáteli a teď i proto, aby viděl Meg. Vše se zdá ideální, alespoň do chvíle, než se Meg začne chovat divně. Neustále se Davida vyptává, proč ji teta Ruth nemá ráda a naznačuje, že jsou na ni doma zlí, přestože David ví, že to nemůže být pravda. On sám je u Ruth a jejích snů, svých kamarádů, vždy vítán - Ruth se o ně vždy hezky stará, dává jim pivo z ledničky a vypráví historky ze svého mládí. Je mnohem lepší než Davidovi rodiče, kteří mu nic nedovolí a nikdy na něj nemají čas.

Začíná to vlastně velmi nevinně. Jednoho dne Ruth prohlásí, že Meg provedla něco špatného a aby se to neopakovalo, musí být samozřejmě potrestána. David se pomalu ale jistě stává svědkem událostí, kterého budou pronásledovat po celý jeho život. Přestože sama Meg řekla, že to co udělá naposled, se počítá, David se nikdy nedokáže vyrovnat s tím, jak dlouho nikdo nezasáhl. A to ani ve chvíli, kdy došlo k extrémům.

Dívka od vedle poprvé vyšla už v roce 1989 a autor se inspiroval pravdivými událostmi, které se staly předobrazem filmu "Americký zločin". Tehdy se jednalo o svěření čtrnáctileté dívky a její sestry do péče opatrovnici, které starší dívku týrala za pomoci ostatních dětí z okolí. Fakt, že děti týrání nejen přihlížely, ale i se aktivně zapojovaly, aniž by o tom měl jiný dospělí tušení, se stal děsivým tématem v následné kauze, která otřásla veřejností. Mučení, které čtrnáctiletá dívka nepřežila, probíhalo v rodinném domě celé dlouhé týdny.

Ruth své nové chráněnce často před ostatními promlouvá do duše, varuje ji před společností a tehdejším pohledem na ženy, čas o času také přistoupí k nějakému tomu trestu. Což je v pořádku, protože Ruth je dospělá a má na starost výchovu.

Čtenář se ocitá v hlavě dvanáctiletého chlapce a sleduje uvěřitelně vykreslené pocity a myšlenky a jakousi naivitu, díky které celý příběh vyznívá ještě děsivěji. Jasným obrazem dětské krutosti je oblíbená "hra", kterou spolu hrají děti z okolí, a která je založena na týrání a zneužívání slabších. A přesně v takové hry se pomalu mění trestání Meg za aktivního povzbuzování ze strany Ruth…

Dívka od vedle není typickým hororem, ale zároveň je mnohem děsivější než kdejaká vyvražďovačka. Nejen, že je příběh inspirovaný skutečnými událostmi, ale především je vyprávěn z pohledu mladého chlapce, který si dlouho neuvědomuje, že se vlastně děje něco špatného. A to čekání, až konečně někde přijde k rozumu… to, jak naivně děti přihlíží a podílejí se na krutém mučení… to je to opravdu děsivé na celé té knize, která určitě není vhodná pro všechny čtenáře, ale určitě stojí za to si ji přečíst.

V roce 2007 byl podle knihy natočen stejnojmenný film, který se nedostal do české produkce (alespoň o tom nevím - našla jsem ho v originálním anglickém znění bez titulků) a zajímavě nechává knihu ožít, už proto že je to velmi věrné filmové zpracování. I když samozřejmě osekané.

2 lidé ohodnotili tento článek.