RECENZE: Posedlost

ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Conversion
AUTOR: Katherine Howe
NAKLADATELSTVÍ: Fortuna Libri
PŘEKLAD: Jana Jašová
POČET STRAN: 424
MOJE HODNOCENÍ: 3,5/5 GOODREADS: 3,38

V posledním ročníku se měla Colleen Rowleyová připravovat na univerzitu a pracovat na svém projektu o čarodějnických procesech v Salemu, pak však během jedné vyučovací hodiny nekorunovaná královna školy zkolabovala z dosud neznámých příčin a nemoc se rozšířila mezi další studentky. Na škole vládne panika a nikdo netuší, jaká nemoc studentky postihla. Jedná se však o obyčejnou nemoc? Proč jsou opakující se symptomy Colleen tak povědomé?

Prudké tiky, neovladatelné křeče, padání vlasů a pacienti vykřikující nesmysly… taková je dnes prestižní Akademie svaté Jany, kde vládne chaos a šíří se klepy a dohady. Místo aby se studentky připravovaly na svou budoucnost, soupeřily o to, která se stane nejlepší absolventkou, a prožívaly své první románky, jedna po druhé podléhají záhadné nemoci.

Nikdo nezná odpověď na to, co studentky trápí, a žádný z dohadů zatím nedal jasnou odpověď. Až do doby, než si Colleen uvědomí zvláštní shodu okolností. Město, ve kterém žije se kdysi jemenovalo Salem, a už před třemi sty lety tu skupina děvčat trpěla podobnými příznaky…

"Popravdě řečeno si vůbec nejsem jistá, kdy to začalo. Ani si nemyslím, že by to vůbec někdo věděl.
Nějakou dobu jako by bylo tím nejdůležitějším úkolem zjistit, ky došlo k úplně prvnímu případu. Dělali s námi rozhovory, aby našli epicentrum, nebo jak to nazvat. Zvali si nás do ředitelny jednu po druhé. Na stěně tam visela velká mapa školy se špendlíky a lepicími papírky s daty. Bylo to hrozně složité. Asi si mysleli, že s dostatečným množsvím špednlíků a lepítek a výsledchů na to nakonec přijdou... anebo to vypadalo efektně pro zpravodajské kamery. Totiž, ne že by to nebylo působivé. Všechny ty šipky a nápisy vypasaly tak důmyslně komplikovaně. Nikdo tak sice nic podstatného nezjistil, ale kdekdo se díky tomu možná cítil líp.
Jenže to už předbíhám.
Kdyby mi mířili puškou na hlavu a já musela určit jedno datum vybrala bych si 11. leden. Říám to jen proto, že to byla úplně obyčejná středa, kdy se nečekalo nic zvlástní
Den, který bych si normálně vůbec nepamatovala." (str. 13)

Katherine Howeová, autorka bestsellerů The Physick Book od Deliverance Dane a The House of Velvet and Glass, je přímým potomkem tří žen obviněných v Salemu z čarodějnictví - jedna z nich byla oběšena, druhé dvě přežily. Poznatky, které posbírala během svého života, nakonec využila při psaní románu POSEDLOST.

Na Akademii svaté Jany v Danversu to vře, nároky na dívčí škole se v posledním roce vystupňovaly na maximum a dívky soupeří jedna z druhou o to, která bude nejlepší absolventkou, kdo se dostane na nejlepší universitu a kdo už prožil svou první lásku. Někam do klasického kastovního systému střední školy zapadá i zodpovědná a cílevědomá Colleen, jejímž snem je dostat se na Harvard.

Colleen je zároveň i vypravěčkou příběhu odehrávajícího se v současnosti, kdy dívka jedna za druhou podléhají tajemné nemoci, a nikdo si nedokáže vysvětlit, kde se jejich příznaky berou. Objevuje se mnoho teorií, které pracují se stresem ze zkoušek, ale i s možností znečištění životního prostředí. A jak lidé propadají panice, objevují se stále bláznivější teorie, jak se každý snaží přispět do všeobecného chaosu svou troškou ze mlýna. Odpovědí na všechno však nakonec může být to, co nikdo nečekal…

V druhé dějové lince se čtenář nachází o tři sta let dříve na stejném místě, ale v jiné vesnici. Na místě dnešního Denversu totiž kdysi stávala vesnička Salem, která se na konci 17. století "prosilavila" hony na čarodějnice. Vypravěčkou je Ann Putnamová, která zpětně vypovídá o temném příběhu, v němž ona a ostatní dívky z vesnice sehrály svou nezanedbatelnou roli.

Oba příběhy do sebe zapadají a čtenář musí přemýšlet a uvědomovat si paralely, které spojují události, jež dělí více než tři století. Vyprávění Anny Putnamové je o poznání temnější a často i zajímavější. Historická část by možná byla schopna fungovat jako samostatný celek, protože děj v přítomnosti je občas velmi zdlouhavý a nezáživný, ale ve výsledku se dějové linky skvěle doplňují.

Příběh inspirovaný událostmi, které dnes už zná skoro každý, nemůže být úplně originální a je i předvídatelný, autorka však svou knihu pojala po svém a dokázala napsat situace, které působí věrohodně. Horší už to pak je občas se stylizací a menšími logickými chybami, které celkový dojem z knihy občas snižují a brání čtenáři plně se ponořit do děje.

Posedlost je vystavěna na základech, které mají hodně společného se životem samotné autorky, postavy i prostředí jsou dokonale promyšleny a popsány, takže i přes menší chyby a občasnou zdlouhavost se jedná o knihu, která stojí za to přečíst. Je to temný, občas smutný, někdy nervující příběh, který se snaží podat minulost po svém a zároveň zanechat tajemství, která čtenáři budou lámat hlavu i po dočtení knihy.

Děkuji nakladatelství FORTUNA LIBRI za zaslání recenzního výtisku.

Další knihy od autorky: Lexikon lektvarů paní Daneové