RECENZE: Volání sirény - Prokletí

6. listopadu 2014 v 13:06 | Nel-ly |  Young Adult (fantasy, sci-fi, atd.)
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Volání sirény - Prokletí
AUTOR: Michaela Burdová
SÉRIE: Volání sirény #1
MÉ HODNOCENÍ: 2/5 GOODREADS: 2,75

Jakožto siréna Larissa stovky let poslouchala volání moře a zabíjela muže, toužila však uniknout z bludného kruhu svého života a byla připravena udělat opravdu cokoli. Svou krásou ovládne černomága Liama a provdá se za něj, aby unikla volání moře, pak se však stane něco nepředvídatelného. Poprvé potká muže, který jí okamžitě nepadne nohám… Co Larissa udělá? Dokáže pravá láska překonat staletí, smrtící nenávist i dávné prokletí?

Larissa je překrásná, okouzlující a smrtící polobohyně, která už téměř dvě tisíciletí na přání moře zabíjí muže. Touží však svému osudu uniknout, a když se jí naskytne příležitost, neváhá. Svou krásou ovládne černomága Liama a ten se do ní bezhlavě zamiluje. Larissa i přes svou nenávist k mužům souhlasí, že se za Liama provdá a on jí na oplátku pomůže zpřetrhat pouta, která ji spojují s nemilosrdným mořem.

V lidské podobě se Larissa stane manželkou zámožného měšťana a vše jí vychází, alespoň do chvíle než jí zkříží cestu bratr jejího manžela. Derren, první muž, který jí neleží u nohou. Jak je možné, že Derren odolává jejímu kouzlu? A kde se vzala ta podivná přitažlivost, kterou Larissa cítí?

Michaela Burdová není na českém trhu žádnou neznámou. Na svém kontě už má tři ukončené fantasy série, které spojuje autorčina bezbřehá fantazie. Svou tvorbou se většinou zaměřuje na mladší publikum, její poslední dokončené série SYN PEKEL však míří i směrem ke staršímu publiku a i ve VOLÁNÍ SIRÉNY autorka kombinuje prvky Young Adult a Fantasy.

Tentokrát se neocitáme v magické zemi podobné těm, které jsme už u Burdové viděli dříve. Příběh sirény Larissy se odehrává ve středověké Anglii a s tím přichází první problémy, protože autorka se zjevně nenamáhala se zkoumáním historického období, do kterého situovala svůj příběh. Popisy okolí a zvířat byly povedené, ale vzhledem k tomu, že Burdová o Středověku zjevně nic neví… když už v knize musely být obrázky, alespoň jednu učebnici historie si to fakt chtělo otevřít. Překleneme-li některé nesouvislosti, které se daly v magickém světě odpustit, vrátíme se k příběhu, kde se pohybují postavy, které jsou čtenáři tak trochu povědomé… tedy tomu, kdo už od autorky dříve něco četl.

Charaktery a vlastně i samotné postavu jsou opět stejné, jako by je autorka jen přejmenovala, trochu změnila jejich vzhled, a nechala je prožívat další příběh. Což by nemuselo být špatné, kdyby se opět neměla problémy s tím samým: postavy jsou ploché, prvoplánové a působí odbytě. Čtenáři nedostávají šanci pochopit pohnutky postav, které celé roky (a staletí) zabíjely ostatní, a najednou se úplně změnit směr svého života.

Příběh velké lásky, osudovosti, magie, zrady a pomsty by měl vyvolávat spoustu emocí, ale když se čtenář nemůže sžít s postavou, kterou většinu doby nechápe a uvažuje, proč se chová tak, jak se chová, tak to pak jde těžko. Pokud by ovšem spisovatel neměl vytříbený styl psaní, což Burdová nemá. Knize plné dobrých nápadů a fantazie podkopávají nohy nesmyslné a špatně psané dialogy, kterých je opravdu až příliš.

Co se námětu knihy týče, tak o fantasy o sirénách moc nebylo, samotná romantická linie je spíš tak trochu magickou předělávkou Andělské tváře, ale funguje… ostatně žena mezi dvěma muži (bratry, dvojčaty, mágy), to je v romancích vděčné téma. Námět, postavy i příběh mají obrovský potenciál, který je ale v jednoduchém a občas velmi naivním a uspěchaném příběhu hrozně nevyužitý. Je to vlastně taková romantická pohádka, která by se dala hodnotit velmi kladně, kdyby nebylo některých "temných" scén, které do kontextu stejně nezapadaly a jen zbytečně zvyšují věkový rating čtenářů.

Michaela Burdová má neuvěřitelnou fantazii, s kterou bohužel neumí pracovat. Čtenář si může říct, že je autorka mladá a má se co učit… ale po tolika vydaných knihách? Myslím, že na průpravu už je přeci jen trochu pozdě a styl psaní autorky je podprůměrný, ne-li vyloženě špatný pokud se pokouší psát knihy pro starší čtenáře. Kdyby se i nadále věnovala psaní pro děti, mohla by udělat díru do světa a to mnohem větší, než se svými nejslavnějšími Křišťály moci.

Děkuji nakladatelství FRAGMENT za zaslání recenzního výtisku.

5 lidí ohodnotilo tento článek.