RECENZE: Labyrint: Útěk

AUTOR: James Dashner
SÉRIE: Labyrint #1
NAKLADATELSTVÍ: Yoli
HODNOCENÍ: 4/5
FILMOVÁ ADAPTACE: 18.9.2014

"Pokud se nebojíš, nejsi člověk."

Plac je místo uprostřed obrovského labyrintu, odkud není úniku, alespoň zatím… skupina chlapců, kteří se každý měsíc rozrůstají o jednoho, se snaží najít cestu ven a mezitím dokázala vytvořit fungující komunitu. Pak se však objeví Thomas….

Thomas se probudí ve výtahu a nepamatuje si nic kromě vlastního jména. Něco je špatně. A nejen proto, že se chlapci žijící v Placu, jak říkají volnému prostranství, kde pěstují zeleninu, obdělávají pole, chovají zvířata, vaří, žijí a spí, zdají spokojení s daným stavem věci. Zdá se, že někteří věří, že zavírající se brány obrovského Labyrintu, které Plac uzavírají každou noc, je chrání, místo toho aby si připadali v pasti… jako Thomas, který chce ze všeho nejvíc najít cestu ven a dozvědět se vše, co mu ostatní nechtějí odhalit.

Život v Placu podléhá pevně daným pravidlům, každý čón má své místo. Někteří pracují na poli, jiní chovají dobytek, pak jsou tu ti, kteří porcují maso, kopají hroby, stavitelé či meďáci ošetřující raněné. A nakonec běžci… bežci vydávající se každé ráno do labyrintu a hledající cestu ven.

James Dashner je nadšeným čtenářem knih a také autorem trilogie The Maze Runner, která u nás vyšla v roce 2014 několik dní před premiérou stejnojmenného filmu.

Thomas je smutný, vyděšený, rozzuřený, skleslý, ale ze všeho nejvíc zmatený. Kdo vlastně je? Proč si nepamatuje, co bylo před Labyrintem? Jak se tu ocit. A KDO ho sem poslal? V mysli mu vystupují obrazce a vzpomínky, ale ne a ne je zachytit. Jednoho dne se jeden z běžců vrátí zraněný a všichni tvrdí, že ho bodl rmut. Co to sakra je rmut? A proč se brány Labyrintu v noci zavírají a následně přeskupují podle systému, který nikomu nedává smysl?

A pak se objeví omráčená dívka. První holka vůbec s sebou nese vzkaz: je poslední. Poklidný život v Placu skončil, všechno se mění a Thomas v hlouby duše tuší, že on a Teresa jsou za to nějakým způsobem zodpovědní. Musí existovat důvod, proč mu Labyrint přijde povědomý. Nebo je to jen ten zmatek, který provází vymazané vzpomínky?

Postav tu máme hned několik… hlavním aktérem je samozřejmě Thomas, který se při svém příchodu do Placu seznání s kápem Albym, jeho zástupcem Newtem, kápem běžců Minhem, Benem, Gallym a Chuckem. Každý z chlapců má v hierarchii společenství své místo a i svůj význam pro příběh, ve směs jsou ale jejich charaktery dost prvoplánové a nepřekvapivé, každý udělá to, co se od něj tak nějak očekává. Každý až na Thomase, který často kolísá mezi sympatickým hrdinou, kterému čtenář drží palce, a někým, koho byste občas propleskli. Ve směs ale působí tak nějak správně.

Tím důležitějším, než jsou jen povrchové charaktery či nějaký rychlejší spád příběhu, je atmosféra Placu, labyrintu i všech frasnejch čónů, kteří zde žijou. Atmosféra, která čtenáře pohltí od prvních stránek a v průběhu čtení už nepustí, jen postupně houstne, jak se Thomas a ostatní blíží odhlaní velkého tajemství, i když… ve výsledku může čtenář pouze sténat, protože tím nejzajímavějším je snad nakonec až epilog, který dokonale navnadí na další díly.

Co se žánru young adult a dystonií týče, považuju knihu LABYRINT: ÚTĚK za těžce nadprůměrnou, i když zdaleka ne dokonalou. Jenže tohle byla teprve první část celku, o kterém zatím nevíce prakticky vůbec nic. Dokonce ani to, jestli je nakonec ZLOSIN doopravdy dobrý nebo zlý.

LABYRINT: ÚTĚK (2014)

18. Září měl v kinech premiéru film podle stejnojmenné knihy, a protože jsem jen dva dny předtím knihu dočetla, musela jsem ho hned vidět…

Prvním faktem je, že kdybych knihu nečetla, pravděpodobně bych vůbec nepochopila, o co vlastně ve filmu šlo. A i tak jsem byla chvílemi trochu na vážkách, protože (jak už to u filmových zpracování bývá) se snímek hodně odlišoval od knižní předlohy. Popravdě mám spíš pocit, že filmaři ponechali jména postav, Plac, labyrint a dejme tomu i základní myšlenku a teoreticky linii příběhu. Jinak překopali, co se dalo, čímž urychlili spád a vznikl pěkný film, který mi ale nedával moc smysl.

No, kniha je lepší… ale to není moc velké překvapení.

Pro mě osobně byl největším filmovým chytákem hlavní hrdina zosobněný hercem ze seriálu Teen Wolf (Dylan O´Brien, TEEN WOLF, STÁŽISTI) a dostala jsem svoje, protože hraje opět velmi dobře. Nezaostává za ním ani Newt v podání Thomase Brodie-Sangstera (HRA O TRŮNY, TRISTAN A ISOLDA, KOUZELNÁ CHŮVA NANNY McPHEE), případně Minho (Hong-ki Lee) nebo i Alby (Aml Amen, KOMORNÍK). Trochu na rozpacích jsem chvílemi byla z Chucka, ale nakonec i ten zapadl na své místo, horší už to bylo s Gallym (Will Poulter, LETOPISY NARNIE: PLAVBA JITŘNÍHO POUTNÍKA), jehož postavu člověk ve filmu nepochopí… nebo pochopí, ale podle mého názoru úplně jinak, než jak být pochopena měla. Teresa (Kaya Scodelario, SOUBOJ TITÁNŮ, SKINS) moc velkou roli neměla a jako taková mi herečka přišla jak novější vydání Kristin Stewart, takže uvidíme.

PODOBNÉ KNIHY:
Hunger Games
Divergence