RECENZE: VEČEŘE S VAMPÝREM

1. července 2014 v 8:57 | Nel-ly |  Young Adult (fantasy, sci-fi, atd.)
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Dinner with the Vampire
AUTOR: Abigail Gibbs
SÉRIE: Temná hrdinka #1
NAKLADATELSTVÍ: Knižní klub
MÉ HODNOCENÍ: 3/5 GOODREADS: 3,82

Violet Leeová se ocitla ve špatnou dobu na špatném místě a za odměnu byla unesena. V zajetí ji drží Kaspar Vam, dedic trůnu bytostí temnot, které by neměly existovat. Violet se ocitá v rukách krvelačné bestie, která je jakýmsi děsivým způsobem okouzlující, a nikdo by nepředpokládal, že to co začalo obyčejnou smrtí může skončit takovým dobrodružstvím.

Cestou temnými uličkami Londýna se Violet stane svědkem brutální masové vraždy, ale místo toho, aby ji skupina mladých vampýrů rovnou zabila, unese ji a zajme, aby si s ní mohli pohrát.

Violet se musí smířit s tím, že postavy z hororů doopravd existují, přestože realita se trochu liší. Nejen, že na slunci nezáří, ale dokonce ani neshoří na popel - smůla - a je to pěkně arogantní banda, za což možná může i fakt, že se Violet dostala přímo do královské rodiny a do rukou dědice trůnu.

V životě Kaspara Vama je důležitých jen málo věcí a přední místa určitě zabírá potěšení z lovu a jiné kratochvíle, mezi něž se počítá i držet si lidského mazlíčka. Mazlíčka, který se však odmítá podřídit. Violet je možná fyzicky slabá, ale stále má naději, že bude zachráněna, ovšem jak stále hlouběji a hlouběji poznává utajený svět vampýrů, jejich zvyky, tradice a obřady, postupně si uvědomuje, že je jen jediná cesta ven; stát se jedním z nich nebo zemřít.

Abigail Gibbsová svoji prvotinu začala psát v patnácti letech, kdy ji postupně zveřejňovala pod pseudonymem Cansel12. Kniha se po třech letech dostala i na papír a autorka v ní věrně promítla část sama sebe, svůj odpor ke krvi nebo vegetariánství.

Příběh je psaný z dvou pohledů, kdy větší prostor dostává Violet, která je sarkastická, jízlivá a nebojácná, což z ní dělá hrdinku, do které se čtenář může vcítit, přestože prvoplánově je docela jasné, že Vilolet se nebude moc lišit od těch všech dalších v podobných knihách, alespoň to však není uťápnutá chudinka, protože jinak by se jen těžko vyrovnávala se svým vězením a hlavě proroctvím, které brzy ukáže, že Violet má se světem vampýrů společného mnohem víc, než tušila.

Autorce bylo patnáct let, když poprvé začala svůj příběh zveřejňovat a na propraování charakterů i příběhu je to hodně znát. Kaspar je ten správný bad-boy, kterého najdete v každé druhé knize, přestože v jeho případě alespoň nedochází k tomu "wow" momentu, kdy se z ničeho nic úplně promění. Kašpar je upíří zmetek a to je jeho velká výhoda. Co se týče ich-formy hlavních postav, je asi dobře, že většinu místa si pro sebe zabrala Violet, protože naspat uvěřitelný charakter z mužského pohledu se často nepovede ani starším a zkušenějším spisovatelkám.

Horší už je to s příběhem, který působí, jako by byl posbírán ze střípků všeho, co tu bylo. Což nevadí, protože něčemu podobnému se už nevyhneme, jen kdyby ty střípky nebyly zjevně hodně známé knihy, podobnost s nimiž bije do očí až příliš jasně. A to i přesto, že příběh - až jednoduchý a hodně předvídatelný - v sobě nese hodně zajímavých momentů, které by při troše snahy mohly vytvořit opravdu kvalitní YA fantasy stojící na základních principech hrdinek s velkým posláním, jejich milovaného protějšku a magické rase - upíři. Bohužel toho opravdového příběhu, na kterém chce už podle názvu série stavět, je v knize doopravy málo, zatímco zbytečných popisů všeho možného - od prostředí krásného Londýna přes upíří cermoniály - je trochu moc.

Pokud vás neomrzely upíří romance a toužíte na léto po něčem jednodušším, přesto čtivým a zajímavějším, není vhodnější volba než Večeře s vampýrem. A na autorčin věk je to vážně něco.

Děkuji YOLI za poskytnutí recenzního výtisku.

1 člověk ohodnotil tento článek.