RECENZE: Svůdné zlo

23. července 2014 v 11:20 | Nel-ly |  Young Adult (fantasy, sci-fi, atd.)
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: The Sweet Evil
AUTOR: Wendy Higgins
SÉRIE: The Sečet Trilogy #1
NAKLADATELSTVÍ: CooBoo
HODNOCENÍ: 3/5 GOODREADS: 4,15

Střední škola v malém městě v americkém zapadákově, příliš drobná postava, příliš starostlivá matka, příliš vzorná studentka a zapřísáhlá abstinentka. Tím vším by se dala charakterizovat jakákoli průměrná šestnáctiletá dívka a stejně tak i Anna. Dívka, jejíž osud byl už dávno přeurčen a jejíž život se má změnit ve chvíli, kdy narazí na kluka, který jí jediným pohledem dokáže rozbušit srdce.

Anna byla vždy až příliš hodná holka, kterou trápila její dětská postava a fakt, že všichni její spolužáci se opíjejí a berou drogy, zatímco ona k nim chová hluboko zakořeněný odbor. To však není zdaleka vše, už od dětství se u ní začínaly dít podivné věci, včetně toho, že si pamatuje všechno od - a dokonce i před - svého narození. Její smysly jsou daleko silnější než u ostatních lidí a dokáže vnímat aury lidských emocí. No, každý má něco, s čím musí žít…

Když se Anna se svým nejlepším kamarádem Jayem vydá na koncert Smilníků, Jayovy nejoblíbenější hudební skupiny, ještě netuší, že se jí brzy změní život. Bubeník kapely je na první pohled úchvatný, ale co je hlavní… Anna nedokáže vidět jeho auru. Vnímá jen rudý bod na jeho hrudi, který pravidelně pulzuje, a také jeho modré oči, v nichž se při prvním pohledu začne topit. Tak tohle je Kaidan Rowe, tak trochu celebrita amerických středních škol.

Před mnoha lety se jeden z andělů obrátil zády k bohu a vyvolal vzpouru, která měla za následek Pád. Padlí andělé byli svrženi z nebe a stali se z nich démoni, kteří chodí mezi námi po zemi a rozsévají chaos. Jejich úkol je snadný: podnítit lidi k hříchu. A v tom jim pomáhají i jejich potomci. Děti démonů a lidských žen, které při porodu zemřely, Nefilové. Na světě je jich už jen několik desítek a Anna a Kaidan patří mezi ně.

Anna díky svému otci tíhne k závislosti na omamných látkách, zatímco Kaidan přesně ví, jak dostat jakoukoli holku do postele. A hojně toho využívá, protože musí "pracovat", aby si neznepřátelil svého démonického otce.

Proč Anna vyrůstala bez otce, který by ji nutil pracovat a přivádět lidi k závislosti? Protože Anna je jiná. Není člověk, ale není ani obyčejný "Nef." Jejím otcem byl démon, stejně jako ostatních Nefilů, ale její matka byla Anděl. A teď je načase, aby Anna zjistila, kam vlastně patří.

Po absolvování univerzity Georgie Masona a Redfordu, kde získala magisterský titul, se Wendy Higgins vrhla do státního vzdělávání a na střední škola vyučovala anglický jazyk, dokud se nestala matkou. Psaní knih v žánru Young Adults jí dává ojedinělou možnost ponořit se do nejednoznačných strastí tohoto skličujícího a vzrušujícího období během dospívání. SVŮDNÉ ZLO je její první román.

Anna je jako hrdinka v žánru YA je stará dobrá klasika. Hodná trochu přehlížená a možná maličko zakřiknutá premiantka, co v dětství neměla moc kamarádů, za to spoustu "podivných vlastností". V jejím případě je ovšem její až nepřirozené tíhnutí k dobru, bohu a odmítání čehokoli, co se "nesmí", pochopitelné v širším kontextu a jako hrdinka, na jejíchž bedrech na konec pravděpodobně skončí osud lidstva, je sice trochu ufňukaná a nudná, ale funguje.

Tím hlavním tahákem je tu samozřejmě ten "hodnej-zlej" kluk, co je strašně sexy, naší hrdinku od sebe jednou rukou odhání a druhou přitahuje k sobě. Kaidan je určitě k sežrání a scény s ním jsou bez výhrad jedny z nejlepších okamžiků knihy, přesto… nejen, že na Kaidanovi není nic zvláštního (lehce byste si ho spletli s jakýmkoli jiným sexy klukem z jiné YA), ale jeho chování je víceméně dost nevyrovnané a ani ne "zajímavě záhadné". Krom toho nedostává moc velkou roli, protože autorka nenechává milostný trojúhelník až do druhého dílu (jak to dělají její kolegyně), ale rozjíždí ho rovnou tady. Ona tak nějak vůbec všechno nekousává okamžitě, takže se na čtenáře snese záplava informací a dějových zvratů, které ale v celkovém kontextu nedávají moc smysl.

Třetím kolem u vozu se stane hodný-hodný kluk. Ten, který je prostě… hodný. A to i přesto, že je synem démona. (Už při první zmínce o něm, jsem si říkala, že to by mohl být začátek trojúhelníku…a ejhle, stačilo počkat jen pár dalších stran, a Anna už cítí "motýlí křídla" v žaludku).

Na to, že je SVŮDNÉ ZLO začátkem "andělské" trilogie, kniha působí překvapivě svěžím a originální dojmem, což se v podobné tématice jen tak nestává. Ovšem s ohledem na zpracování se mi v hlavě při čtení opakovalo stále dokola to samé: "Je to ujetý!".

Neumím popsat, za jakého důvodu. Hodně za to mohla samotná hrdinka, pak i vedlejší postavy - Annin otec nebo adoptivní matka - a celkově i příběh, který se toho snažil říct strašně moc najednou. Otázka dobra a zla, utrpení lidstva, v podstatě velké náboženské otázky, těhotenství mladistvích, potrat… a na pomezí toho všeho tuctový milostný trojúhelník s přecitlivělou mařenoidní fňuknou. Autorka jako by si nedokázala určit, co je vlastně pro její sérii to důležité, a tak do jedné knihy nahňácala vše, co jí zrovna přišlo na mysli a u dělala z toho podivný guláš, který je zmatený (a maličko divný), přesto většinu doby funguje.

Info o autorce, fotka, animace: www.wendyhigginswrites.com
Obrázek obálky: databazeknih.cz

Podobné knihy: