RECENZE: Narozeon o půnoci; Zpívající město

16. července 2014 v 12:10 | Nel-ly |  Young Adult (fantasy, sci-fi, atd.)
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Narozen o půlnoci
AUTOR: Lucie Fidlerová
SÉRIE: Dračí znamení #1
hodnocení: 3.5/5 Goodreads: 4,14

Když vám osud přihraje černou kartu jen proto, že se narodíte o půlnoci, není začátek vaše života zrovna slavný. Gabriel měl tu smůlu, že se narodil přesně o půlnoci a to ještě pátek třináctého, což během jeho prvních chvíli na světě rozhodlo o jeho životě. Je předurčen stát se zaklínačem; léčit lidi, používat magii a přivolávat draky. Nezní to špatně, kdyby to ovšem neznamenalo, že mu tolik lidí bude usilovat o život.

Ze zákona by děti narozené přesně o půlnoci měly být okamžitě zabity, Gabrielův otec se však rozhodl vzdorovat proti královskému nařízení a rozhodl se s dítětem utéct. Společně s čarodějkou a drakem míří do Dračích skal, tajemného a krásného místa ukrytého v horách, kde stále žijí magické bytosti pospolu.

Ani v Dračích skalách, vlastně nikde na světě, Gabriel není v bezpečí, protože jakožto zaklínač se má v budoucnu stát právoplatným králem Dračích skal. A to si královna Melissa nenechá líbit, až příliš si zvykla na trůn a moc, který jí dával. Teď musí Gabriel spolu s mladou princeznou Cornelií přežít, aby jednoho dne mohli společně usednout na trůn Dračích skal a nastolit mír.

Autorce knihy Lucii Fidlerové je teprve patnáct let a už stihla napsat knihu. Psaní se věnovala už od malička a klávesnice počítače představovala způsob, jak dostat své příběhy na papír. Nejdřív to chtělo založti blog, a pak několik let poté vydat knihu. A to se povedlo.

Vzhledem k věku autorky je těžké hodnotit knihu z pohledu staršího čtenáře, pro kterého zjevně není určena. A protože jde o prvotinu nezkušeného autora, tak všechna kritika ohledně jistých nelogičností a nevyrovnanosti děje i postav jednoduše padá. Jak by mohla patnáctiletá autorka věrně napsat uvěřitelnou postavu staršího muže bojujícího se zármutkem po úmrtí ženy a s nutností vychovat syna, který se narodil s černou kartou osudu? No, někdo by to zvládl, ale to jsou výjimky, a autorka mezi ně nepatří. Z globálního hlediska jsou postavy celkově hodně nevyrovnané a plošné, o charakterech či hlubších myšlenkových pochodech nemluvě, když jim však dáte šanci, tak si Cornelie (Nely) a Gabriel dokáží získat vaše srdce. Horší už to bude u záhoráků, tedy u královny Melisy, která je… no, objektivně řečeno, já vždycky tíhnu k záhorákům a zdá se mi, že v hodně případech se charaktery jejich postav autorům daří mnohem víc (např. Michaela Burdová - Syn pekel), tady ale neexistovalo žádné vnitřní pohnutí a královna se chovala zle, protože prostě zlá být měla.

Děj je v podstatě jednoduchý, ale zajímavý. Něco skoro až na hranici klasické putovní fantasy a YA (podobně jako třeba Eragon), kdy se na hrdiny sype jedna katastrofa za druhou, aby to vypadlo, že se něco děje. Občas to má pořádný náboj a čtenář se doopravdy začte, jindy se prostě jen nudí a čeká, co bude dál, což se nedozví, protože dnešní knihy - a především fantasy - musí být na pokračování a NAROZEN O PŮLNOCI je prvním dílem s otevřeným koncem.

Nápad je ovšem fascinující. Trocha toho mystička a starých pořekadel (hej, co je jako na pátku třináctého špatně? Já se tak narodila a zaklínač nejsem, sakra, jsem to nezvládla na půlnoc), trocha magie do světa, který je zjevně inspirován klasickým Pánem prstenů a nápaditý příběh, který funguje na několika časových liniích, díky čemuž dokáže čtenáře zaujmout.

Myslím, že je škoda, že autorka knihu vydala už v patnácti letech. Jistě, mohlo to dopadnou, že by otálela tak dlouho, až by nakonec nic nevydala, nebo naopak mohla dorůst, vyzrát a napsat něco doopravdy unikátního. Takhle kniha spadá do průměru fantasy pro mladé jako nedávná novinka nakladatelství Fragment DRAČÍ OČI - ČARODĚJKA, případně knihy od M. Burdové. Srovnání autorek se nevyhneme, vzhledem k tomu, že i Míchaela začínala na blogu a první knihy vydala ve velmi nízkém věku… a od té doby se ani po osmi vydaných dílech už nezlepšila.

Gratuluju autorce k (nejspíš) prvnímu splněnému snu. Budu se těšit na druhý díl a zároveň doufat, že neusne na vavříchnech a bude se zlepšovat. Protože za několik let by se mohlo jméno Lucie Fiedlerová zapsat hluboko do českého fantastična.

ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Das Geheimnis der singenden Stadt
AUTOR: Christopher Marzi
SÉRIE: Poslední čarodějka
MÉ HODNOCENÍ: 3/5

Catalinu by nikdy nenapadlo, že se brzy rozloučí se svým poklidným životem u starého malíře map, kde se učila řemeslu, a vydá se na dobrodružství, které jí přiřknul sám osud. Do města připlouvá tajemná létající loď a tajemné postavy maskách jdou po Catalině, která v sobě skrývá netušené magické schopnosti…

Z létající galeony Medúza vystupují zlověstné postavy v maskáích harlekýnů a Catalinin život se okamžitě do základů mění. Chlad, temnota a strach se rozlévá po městě s jediním cílem: najít Catalinu a přetáhnout ji na stranu zla. Catalina totiž není zdaleka jen obyčejná dívka, je čarodějka a i v magickém světě je zvláštní, je obdařena prastarými a velmi mocnými schopnostmi, které už nikdo jiný neovládá.

Německý spisovatel Christoph Marzi začal psát už v brzkém věku, nejdříve krátké příběhy a poté v roce 2004 vydal svůj první román Lycidas, který se v zemi stal okamžitě bestsellerem. V roce 2007 mu vychází první díl fantasy trilogie, která u nás vychází už v druhém vydání - Poslední čarodějka.

Je to další z mnoha fantasy pro mladé, které je někde na pomezí pohádek a young adult. Podobně jako ELYONOVA ZEMĚ, či výše zmiňovaná kniha NAROZEN O PŮLNOCI, není dílo Christopha Marze vhodné pro menší děti, vzhledem k jisté epičnosti a strašidelnosti, na druhou stranu si nejsem jistá, zda knihy dosahují dostatečné… dospělosti… na to, aby byly povážovány za Young Adult.

Hlavní postava je Catalina, poslední mocná čarojděka a zároveň hodná a nevinná dívka, kterou Zlo musí zlákat a i tak s ní buded mít spoustu práce. Byla milá, obětavá, soucitná, chytrá a neskonale mocná… dokonalý prototyp Mary Sue, hrdinka bez kazu. Přesto většinu doby dokázala být sympatická a to se těmhle dokonalým dívkám většinou nedaří. Jejím průvodcem knihou je Jordi, druhá hlavní postava, který je velmi milý a statečný… A mezi nimi vzníká něco, jako láska. A v tu chvíli si čtenář říká: Stop! Proč jako?

Fantasy knihy pro děti většinou bývají postaveny na základních principech hodnot a hlubokéo přátelství, no jasně, proč ne? Vždyť o to tu taky jde. Ale proč tam tahat lásku, která vlastně nedává smysl? Vzhledem k tomu, že jde teprve o první díl trilogie, zdá se to maličko uspěchané a především zbytečné… hlavní postavy fungují jednotlivě, ne však dohromady.

Jako vždy (až mě to maličko děsí) mě nejvíc uchvátila postava záporáka. Bylo to tak u knih Michaely Burdové, bylo to tak v Harrym Potterovi i Narnii, bylo to ve Dračím znamení a je to i tentokrát. Možná patřím na "temnou stranu" a možná je prostě jednodušší napsat sympatického toho záporáka, který si nemusí lámat hlavu morálními hodnotami a díky tomu… překvapivě… autor může jednodušeji vystihnout jeho charakter.

SUMA SUMÁRUM…
Proč jsem dala knihy dohromady?
  1. Hrdina narozený o půnoci má osudové poslání a schopnosti jako nikdo jiný. I Catalina je poslední čarodějka svého druhu.
  2. Gabriela doprovází princezna Melissa. Catalinu doprovází Jordi.
  3. Nejlépe ze všech byla psána postava zlé královny a i v druhé knize jsem holdovala záhorákovi.
  4. … první díl trilogie.
Myslím, že fantasy pro mladé (a ostatně ani pro ty starší) nikdy nezemře, je to jen nový stupeň pohádek, které miluje každé dítě. Ovšem ta podobnost (do tohohle článku bych mohla nacpat další knihy) je možná trochu zarážející. Do každého alespoň trochu epického díla patří láska, jasně, ale to, že Eragon měl svoji Aryu a zachraňoval svět jako poslední Jezdce nemusí znamenat, že všichni další na tom musí být od začátku stejně.

Kniha ZPOVÍAJÍCÍ MĚSTO je čtivá, většinu doby se sice nic moc nestane a příběh se neposune, hezky psaná a určitě o maličko vyzrálejší, už jen pro věk autora, než NAROZEN O PŮLNOCI. Oboje bych však doporučila čtenářstvu, co vyrostlo ze Čtyřlístku a ještě se nedostalo k Pánu prstenů…

P.S. Obálky jsou boží. Fragment vůbec mívá krásné obálky (třeba první Syn pekel nebo i ta Serafina), ale škoda, že draků tam teda moc nebylo.

Děkuji nakladatelství Fragment za zaslání recenzního výtisku.