RECENZE: Easy?

10. února 2014 v 12:56 | Nel-ly |  New Adult
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Easy
AUTOR: Tammara Webber
NAKLADATELSTVÍ: Jota

Jacqueline to v poslední době neměla vůbec lehké, následovala svého kluka ze střední na vysokou školu, aby se s ní na začátku druhého ročníku rozešel, a pak se stala obětí sexuálního útoku, který otřásl její už tak pošramocenou důvěrou. A co hůř, když nebezpečí tu stále je a lidé jsou všechno, jen ne chápaví. Jak se má dívka vypořádat se situací, kdy se na ni nevykašlal jen její přítel, ale i většina kamarádů? A co dělat, když si nemyslíte, že vám někdo uvěří? A kdo je její tajemný zachránce? Co skrývá?

Jacqueline by si nikdy nepomyslela, že se s Kennedym, kdy rozejdou. Byli spolu celé tři roky a, jak vždycky říkal, ona byla jeho Jackie. Jenže se na ni najednou vykašlal a to jen proto, že chce "vídat" jiné dívky - a ona přesně ví, co to znamená. Kluk, kvůli kterému šla na univerzitu, po které nikdy netoužila, ji odkopl jako kus použitého hadru a spolu s sebou odvedl její postavení ve společnosti i většinu jejích přátel. Jak je možné, že na něm byla až tolik závislá?

Po dvoutýdenním oplakávání Jacqueline její nejlepší kamarádka Erin přemluví, aby se společně s ní vydala na halloweenský večírek, kde určitě zapomene na svého ex. Jenže, cestou z party se stane něco, co její sebedůvěru ještě víc poničí. Jeden z kluků z bratrstva - který vždy patřil do kruhu její přátel - se pokusí Jacqueline znásilnit a povedlo by se mu to, kdyby se na opuštěném parkovišti z ničeho nic neobjevil on. Tajemný kluk, kterého si Jacqueline nikdy dřív nevšimla, ale od té hrůzné noci, jakoby ho potkávala na každém rohu…

Tammara Webberová je americká spisovatelka, která už má za sebou románovou historii se sérií Between the Lines (Mezi řádky), ale nejvíce se proslavila až románem Easy?, který se umístil na žebříčků bestsellerů The New York Times. Než se stala spisovatelkou, pracoval jako studijní poradkyně, je beznadějná romantička a miluje romány se šťastným koncem, protože takové se v běžném životě moc nevyskytují.

Romám Easy? se stal velkým hitem, který zastupuje nepříliš známý podžánr New Adult, tedy něco mezi romány pro náctileté (YA) a knihami pro dospělé. Autoři dlouho zkoumali, co všechno si v podobných knihách můžou dovolit a možná i to je důvodem, proč Easy?, které je jinak nepopiratelně skvělým dílem, působí v mnoha ohledech trochu nedotaženě.

New Adult zastupuje například i román KRÁSNÁ KATASTROFA (recenze), která se Easy? v mnoha ohledem hodně podobá. Tentokrát se s hrdiny setkáváme v kampusech vysokých škol, kde zažívají svá trápení s láskou a sexem, ale vše v určité hranici, aby nepřestoupili pomyslnou zeď, která knihy odděluje od čistokrevných románů pro dospělé.

Jacqueline se musí potýkat s mnoha problémy, z nichž největší je asi uvědomění, jaká moc byla naivní. Je to pomalý proces, během kterého si postupně uvědomuje, kdo doopravdy je, ovšem díky občasným náznakům autorky má její hrdinka problémy se sympatií. Přestože většinou působí jako milá holka, chvílemi má problémy, hlavně když se ve své ich-formě povyšuje nad ostatní nebo, především ze začátku, dochází k závěrům, z nichž nikdy nevyvodí, že by třeba něco mohla být její vina - tím není myšlena událost, od které se kniha odvíjí, samozřejmě.

A vedle Jacqueline je tu její zachránce. Kluk, který má za sebou těžkou minulost, moc toho nenamluví a je to takový ten prototyp drsňáka na první pohled. Kroužek v dolním rtu, viditelná tetování a svaly skrývají fakt, že během hodin neustále něco kreslí a je zjevně pracovitý, chytrý, starostlivý… no a nemá prakticky žádnou doopravdy uvěřitelnou osobnost. Přesto je tu ta minulost a fakt, že čtenářky ho musí milovat, ať už chtějí, nebo ne.

Hlavním tématem knihy by neměla být jen romantika a příběh o znovu nalezení důvěry ve vztah, i když i o tu jde, ale především problém, s kterým se během života setká až příliš velké procento žen.

Jdete večer samy z večírku v krátkých šatečkách a přepadne vás kluk, kterého jste znaly jako svého kamaráda, a pokusí se vás… nebo hůř, doopravdy vás znásilní. Existuje spousta těch, co by řekli, že jste si za to mohly samy. Pak jsou tu tací, kteří řeknou, že za to mohl vypitý alkohol. A nebo, že se prostě nic nestalo… koneckonců, když před znásilněním oběť nebyla panna, co na tom sejde?

Román se dotýká závažných otázek, s kterými se lidé potýkají praktiky odjakživa, ale… pravděpodobně vzhledem k žánru, kam je zařazen, se jim přeci jen věnuje hodně okrajově. Což je doopravdy velká škoda. Autorka měla šanci, aby její poslání doopravdy vyznělo do světa a především pro mladší čtenářky, jimž je kniha věnována. V tomhle ohledu se dílo nepovedlo. V tom druhém…

Čte se to skvěle, až na pár zádrhelů jsou charaktery postav propracované, i když možná trochu klišoidní (dívka, která tu slouží jen jako komický prvek a má sebevědomí na rozdávání, taková jako hlavní hrdinka nebývá, a proto je to vždycky nejlepší kamarádka), je tu uvěřitelný vývoj vztahu a chování hlavních postav a především důvody, proč dělají to, co dělají. Chování a příběh i minulost bez větších logických chyb představují to, co z EASY? dělá nadprůměrný román v jeho kategorii.

P.S. I když obálka knize ubírá trochu na tajuplnosti (no, ne o moc víc, než anotace :D), tak je povedená a hodí se k příběhu. Co víc, řekla bych, že česká je i lepší než anglická (tedy americká, anglická je to samé, ale černobílý obrázek a žlutý nápis, ne ne ne). Co vy na to?

Děkuji nakladatelství JOTA za zaslání recenzního výtisku.

9 lidí ohodnotilo tento článek.