RECENZE: S hlavou v oblacích (pejru)

18. listopadu 2013 v 16:55 | Nel-ly |  Love (historické, paranormální romance)
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: S hlavou v oblacích
AUTOR: Kateřina Petrusová

Tvrdohlavý kůň stojící uprostřed cesty, rozbitá silnice a zpropadený venkov, kde nelze najít signál, to vše stačí, aby se Markétě obrátil život na ruby. Měšťačka ztracená v polích a mezi pravými "vidláky" zjišťuje, že svět není zdaleka takový, jaký si myslela a změnit se má především její pohled na něj.

Kreativní ředitelka jisté reklamní agentury se vydala na vlastní pěst, jen s pomocí navigace, na cestu přes republiku, aby se přidala ke svým přátelům. Vše by pravděpodobně zvládla na výbornou, kdyby se jí do cesty nepostavil kůň. Poté, co strhla volant, skončila ve strouze a jedinou pomoc představovala ta tmavohnědá příšera, co se jí očividně vysmívala… Nastal čas vzpomenout si na lekce jezdectví z dětství a vydat se do vsi, najít si pomoct některého ze zdejších vidláků, který vezme traktor, vysvobodí Markétino milované auto a nechá ji zmizet z téhle bohem zapomenuté pouště - jihočeského venkova.

Kůň odveze Markétu na statek, kde ji čeká pohled na tři polonahé sedláky s lahváči v rukách. Typické. Pomoc může hledat u nepříjemně vyhlížejícího muže, který na první pohled vypadá jako "Velký Zlý Marvin", jak si ho v duchu překřtí, a určitě na něm nebude nic extra. Nebo že by se pletla?

Líný automechanik, zatracený venkov a "vidlák" se sexy břichem připraví Markétě víkend, na který jen tak nezapomene a který jí možná nadobro změní život.

Kateřina Petrusová je česká spisovatelka dříve publikující i v internetových vodách pod přezdívkou Nebraska, která u nakladatelství Fragment v minulém roce vydala už dva romány. NEBEZPEČNÁ LÁSKA a její volné pokračování NEPŘÍTEL MÉHO NEPŘÍTELE zavádí své čtenáře do Ameriky, zatímco v nejnovější novele zůstáváme v Českých luzích a hájích. Autorka už dříve ukázala své kvality na poli romantické červené knihovny, která vás nutí blaženě se usmívat a tentokrát přidává svému dílu i humor a až neuvěřitelnou lehkost, s kterou píše. Jedinou nevýhodou knihy je, že je tak krátká.

"Kde jste ho našla?" zeptal se tím bručivým hlasem Velký, zlý Marvin. Často říkám lidem podle postav z knih a filmů, které mi připomínají. Tenhle mi vlastně ani nepřipomínal toho v podstatě neškodného kresleného myšáka, ale odmítla jsem si dovolit myslet na postavy, které mu mohly dát jméno. Většina jich byla z thrillerů nebo hororů. King, Deaver, Fincher… A nebyli to ti hodní. Fuj. (str. 9)

Makréta je měšťák k pohledání (což mě, jakožto dalšího podobného Pražáka nutilo s ní od začátku sympatizovat), a proto je naprosto ztracená a znechucená, když se ocitne kdesi v Jižních Čechách ve vsi, kde se chodí volat jedině na hřbitov. Její ich-forma je svérázná a zábavná, přestože kreativní ředitelka chvílemi působí jako nedorostlý spratek a mluví jako dlaždič, čímž celé knize přidává na komediálnosti. S hlavou oblacích (pejru) je totiž jisto jistě romance, ale založená spíš na komických prvcích, takže nevadí použít za vlasy přitažené situace nebo chování hlavních postav.

Marvin, jak Markéta překřtila Vysokého Zlého Sedláka, naopak působí jako dokonalý prototyp chlapa z červené knihovny, který je správně arogantní, ale i milý a čtenářka si ho jednoduše musí zamilovat. On svou vyvolenou - no, o tom slově se dá často dost pochybovat - překřtí na Zmrzlinu, díky jejím neustále studeným končetinám a je tedy jasné, že ani o ztřeštěné přezdívky není nouze. A to je dobře, protože čtenář si po návalu nejen z angličtiny přeložených knih (a českých spisovatelích píšících o cizině) už dávno odvykl na jména, jako Markéta, Kačka, Eliška či Pavel.

"Bourbon."
"Co?"
"Ten tmavší je Bourbon a ten světlejší Gin."
"Takže, Zmrzko, pokud trváš na tom, že nepotřebuješ rukavice ani mikinu, zkusíme ti rukavice zahřát jinak," oznámil mi. Nejdřív jsem cítila, jak se mi do tváří žene horkost. Zahřát? Jinak? Věděla bych o místech na mužském těle, která mi ruce zahřejou zaručeně. A není nic slastnějšího, než si potom zamotat nohy mezi ty slapské a hřát si chodidla o jeho lýtka, hmm. Teprve pak mi došlo to oslovení. Zmrzko?
Zopakovala jsem to nahlas.
"No a ne? Jsi zmrzlá uprostřed léta. Takže jsi Zmrzlina."
"A ty máš nějakou obsesi na pojmenovávání živých věcí podle jídla a pití." (str. 42-43)

Ve vesnici Lhota, kterých je v naší domovině spousta, lidé chodí telefonovat k hřbitovu, přesto není problém vzít v noci telefon z postele, stejně tak můžete vracet telefon do kabelky a v druhé chvíli ji vytahuje z auta -několik nesrozumitelností se v knize najde, společně s jistou nereálností, která je od podobného žánru vyžadována, ale komu by na tom záleželo, když se to čte TAK dobře?

Je to takové malé, vtipné, roztomilé cosi, co vás zahřeje na duši - i když hlavní hrdinové mají k zimě až nepěkně blízko - a dokáže potěšit. Jen škoda té délky. Knížečka je to opravdu malinkatá, akorát sebou na cesty do mhd, a bývala by si asi zasloužila propracovanější závěr (ty ostatně celkově autorka mívá spíše slabší), jenže nic z toho není potřeba, protože "S hlavou v oblacích" splňuje přesně to, co má; aneb zanechá na tváři čtenáře ještě dlouhé minuty po dočtení zasněný úsměv a to jen tak nějaká kniha neumí.

Zamilovala jsem si Nebezpečnou lásku, ještě než jsem vůbec tušila, kdo Kateřina Petrusová je, a líbilo se mi i její pokračování, ale řekla bych, že poslední autorčino mini dílo je oba bez problému předčí.

Děkuji nakladatelství FRAGMENT za zaslání recenzního výtisku.

A/N: Během příštích týdnů kontrolujte blog, protože knížka vás bude čekat v jedné z vánočních soutěží.

16 lidí ohodnotilo tento článek.