RECENZE: Na půl cesty do hrobu

15. října 2013 v 16:40 | Nel-ly |  Fantasy (urban fantasy)
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Halfway to the Grave
AUTOR: Jeaniene Frost
SÉRIE: Noční lovci #1
NAKLADATELSTVÍ: Fantom Print

Vyrůstat na malém městečku plném předsudků není pro nemanželské dítě nikdy jednoduché, tím hůř, pokud po nocích od svých šestnácti let objíždíte bary, svádíte nemrtvé, a pak jim proženete srdce stříbrným kůlem, odseknete hlavu a tělo spálíte. Cat je prostě jiná než ostatní a od chvíle, kdy se dozvěděla, že je po otci poloviční upírka, si za cíl dala jediné - zabít každého krvesaje, na kterého narazí. To ovšem až do chvíle, kdy se objeví někdo, kdo dalece přesahuje její schopnosti a co víc, otevře jí oči a nechá nahlédnout do nového světa.

Catherine Crawfieldové si dala za úkol, že pomstí utrpení své matky, jež byla před dvaadvaceti lety napadena upírem a kromě traumatu si odnesla ještě jeden přívažek. Pět měsíců poté se jí narodilo dítě, děvče, ani člověk ani upír. Jiná, než všichni ostatní. Většina náctiletých utíká z domu do barů, aby mohli pít, Cat má naopak požehnání své matky, která ji vždy podporovala v zabíjení nemrtvých, prostě idylka. To až do chvíle, kdy se objeví on, upíří Mistr.

Mělo to být stejné jako vždy. Vyhlédnout si svou oběť, nalákat ji, vytáhnou ven, a pak nečekaně udeřit. Tak co bylo špatně? Od začátku se nic nevyvíjelo podle Catherinina plánu a to až do okamžiku, kdy ji neznámý upír jedinou ranou poslal k zemi. Je příliš silný a ona není schopna mu vzdorovat, přesto není připravená zemřít, a když jí Bones nabídne spolupráci, nemá na výběr - koneckonců, jinak by ji zabil.

Několik set let starý upír a nájemný vrah má počíháno na mnohem větší rybu a aby dosáhl svého cíle, využije Cat, která se díky svému lidskému vzhledu, stává dokonalou návnadou a společníkem v boji. Cat ví, že mu nemůže věřit - je to upír a to znamená, že je nemrtvé monstrum. Slíbila matce, že všechny jemu podobné zabije. Tak proč se zdá, že je Bones… jiný?

Anita Blakeová se stala postrachem nemrtvých v St. Louise, takže Ohio zbylo na Cat. Jeanine Frost je ikonou na poli urban fantasy, které stojí na samé hranici paranormálních romancí a vedle série Noční lovci, napsala i spin-off sérii Svět nočních lovců a v aktuálně běží i další upíří řada. Svět její knihy miluje a je docela jasné proč.

Příběh odsýpá až neuvěřitelným tempem, kdy jedna akci střídá druhou a Cat během toho nadává jak starý dlaždič. Když se na scéně objeví Bones, čtenářky se okamžitě zamilují - och ano, miluju ho, kdo kdy miloval Spikea z Buffy, tak nemá moc na výběr, maj stejný vlasy (i když já si ho představovala spíš jako ostatní čtenářky s tmavejma) - a tak je to ještě snazší. Co víc je na téhle sérii unikátní? Popravdě, vůbec nic.

Upíři jsou… no, upíři. Nezabije je kulka ze zbraně, dřevěný kůl, zato dost dobřer funguje stříbro. Na slunci se nebyliští, ale ani se nedají na denním světle flambovat. Přesto jsou to nemrtví se silnou závislostí na krvi a obsesÍ v podobě krčku mladé poloviční upírky Cat. Ta je... hrdinka. V podstatě stejná jako ostatní, od Anity Blakeové přes Mercy Thompsonovou nebo třeba Kate Daniesl, jejím problémem ale je, že to jen hraje. Ačkoliv se snaží, do praty nezapdá, protože nedokáže zapřít fakt, že je jen hloupá sentimentální holka. V životě to sice neměla jednoduché, přesto se ale čtenář díkiy její ich-formě musí čas do času zarazit a připomenout si, kolik jí je vlastně let a že nejde o pošahanou středoškolačku, co se učila mluvit při poslouchání dělníků na stavbě... chvílemi je těžko vzpomenout si, jestli nečtete spíš o něco tvrdší YA fantasy, kde hrdinky s IQ houpacího koně nejsou žádnou výjimkou.

A pak je tu Bones, kterého první polovinu knihy čtenář prostě musí milovat. Je osvěžující, ironický a úplně slyším ten anglický přízvuk, to alespoň do doby, než mu rupne v bedně… potom se z něj stává další otravná postava, která má jen štěstí, že ti další jsou všichni mnohem stupidnější. Vývoj vztahu hlavních protagonistů je založený na jednom "Velkém třesku", kdy se z nenávisti stane láska až za hrob a všechny moralistické poučky, životní cíl a výkřiky traumaty mučené a očividně poblázněné matky jdou k šípku před "jeho svalnatým tělem". Že hrdinka po svém prvním orgasmu zblbne ještě víc, to není překvapením, ale jak moc utrpí Bones, to mě až zasáhlo… chudák malá.

Vezmeme-li to kolem a kolem, to nejlepší na celé knize je český překlad, který se tentokrát vážně povedl a i díky němu kniha ubíhá neuvěřitelným tempem. Další plus je za Bonese. A no… jiná už asi nehledejte, protože samostatná zápletka znovu nepřinese nic originální a protože to nakonec všechno vyřeší naše hrdinka, jíž by v dámě pravděpodobně porazila i slepice, nekoná se nic závratné. Za konec dostává autorka Zlatého bludišťáka a já budu doufat, že příště to bude lepší… Protože tam, jak má Anita Blakeová neuvěřitelně sestupnou tendenci, tak Cat Crawfieldová si něco podobného jednoduše nemůže dovolit.

Mé hodnocení: 7/10

Knihu můžete koupit na portálu ARARA.CZ se slevou ZDE.

btw. obálky jsou tentokrát vážně ohavný, nemůžu si pomoct :D ale je fakt, že za to nemůže FANTOM PRINT, protože tohle je i na originálních