RECENZE: Walking disaster

28. června 2013 v 10:06 | Nel-ly |  New Adult
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Walking Disaster
AUTOR: Jamie McGuire
SÉRIE: Disaster #2
VYJDE U NÁS: ???

Krásná katastrofa byla plná zmatků, vypjatých situací, hádek, nenávisti, vášně i lásky. Duši drásající city však čtenář do teď znal jen z pohledu Abby a spolu s ní prožíval její osudový vztah s Travisem. Jak to však prožíval hrdina, kterého milujete i nenávidíte najednou? Teď se vám autorka rozhodla dát odpověď… napsat jeho příběh, z jeho pohledu. Příběh, který byl už jednou vyprávěn.

Když Travisovi v útlém věku umírala matka, nechápal, proč ho musí opustit. Věděl však, že cítí samotu a bolest, která hojen tak neopustí - provázela ho během celého dětství. Snad ze strachu k sobě už nikdy nikoho - především ne žádnou ženu - nepustil. Ovšem to až do chvíle, než na jednom ze zakázaných studentských zápasů, jehož byl hlavní atrakcí, spatřil dívku, která se do Kruhu jednoduše nehodila. Na sobě měla růžový svetřík potřísněný jeho vlastní krví, v uších perly a vypadala tak nevinně, jak to jen šlo, až na vytřeštěné šedé oči, v kterých vytušil bolest a tajemství. Křehká a zároveň tvrdá jako skála, Holubička ho dostala do kolen a to ještě předtím, než zjistil, že je naprosto imunní vůči jeho kouzlu…

Vyprávět ten samý příběh, jaký už byl napsán, ale z pohledu jiné postavy nemusí být vůbec špatný nápad. Známe desítky knih vyprávěných dvojitou ich-formou či er-formou, z pohledu dvou i více hlavních hrdinů, kteří každé části příběhu dodávají svůj vlastní nadhled. Ovšem psát celou knihu o tom samém - co už samo o sobě mělo do nějaké originality daleko - to je totálně katastrofální nápad.

Krásná katastrofa odpověděla na všechny otázky, které snad čtenář mohl mít, ovšem nikdy nedokázala vypovědět, kdo vlastně Travis - hlavní a jediný chyták celého příběhu - je. Proto kniha z jeho pohledu mohla být něco extra, nebo naopak propadák, díky kterému ztratí své tajuplné kouzlo… a to přesně se stalo.

Travis je výbušný děvkař, kterému jedna neobyčejná holka řekne ne a on se do ní okamžitě poblázní. Ovšem moc dobře ví, že pro ni není dost dobrý - stejně jako v předchozím dílu věděla Abby, že ona není dobrá pro něj. Jeho vyprávění je neautentické, nudné, patetické a díky tomu, že přesně víme, co se stane dál i nezajímavé… pokud stojíte o milostný příběh z pohledu muže, doporučovala bych spíš dílo české spisovatelky: Hot Boys, u toho se alespoň budete bavit.

Kniha opisuje přesně to, co se dělo v prvním dílu… krom krátkého prologu a epilogu zde nenajdete takřka žádnou jinou důležitou scénu, než která už byla v předchozí "katastrofě". Jestli jste čekali, že se dozvíte více o Travisově minulosti, pochopíte jeho chování a vžijete se do mnohačetné zajímavé osobnosti, čeká vás zklamání. Pokud jste doufali, že autorku alespoň napadne trochu lépe popsat vztah dvou vedlejších postav - Travisova bratrance Shepleyho a Abbyiny nejlepší kamarádky Ameriky, znovu se mýlíte. Pokud jste si mysleli, že kniha přinese cokoliv nového, krom očividného rejžování peněz z fanoušků, budete krutě potrestáni za svou naivitu.

Walking Disaster je nejzbytečnější kniha, kterou jsem kdy otevřela. Číst to samé - rozhovory, situace i příběh - opisované jen trochu jinak nevěrohodnou mužskou ich-formou, je až bolestná ztráta času, která mi zanechala v ústech hořkost a znechutila mi zpětně i povedený první díl. Autorka přesně ukázala, o čem dnes knižní trh je - o penězích, přemrštěných cenách za něco, co vůbec nemělo existovat. Kdyby napsala několika stránkovou povídku (třeba právě ten epilog) nevadilo by to, ale kniha o čtyři sta stranách?

Obálka je krásná… ale to je tak jediné, co se na téhle "Chodící katastrofě" dá uznat za plus. Pro ty, kteří četli první díl, je tento naprosto zbytečný a pro ty, kteří první díl nečetli, tak tohle zdaleka nestačí.

Mé hodnocení: 2/10

*obrázky: goodreads.com a google.com

9 lidí ohodnotilo tento článek.