RECENZE: Oheň (Kruh 2)

ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Eld II
AUTOR: Elfgrenová, Sara B., Strandberg, Mats
SÉRIE: Engelsforsf
NAKLADATELSTVÍ: Fortuna Libri

Apokalypsa začala v Bergslagenu. Napětí stoupá v Englesforsu.
Engelsfors. Krásné jméno, příšerné město. Vyvolené už vědí, co je ve zrušeném zábavním parku svedlo dohromady, a odhalily magické tajemství, které je pevně spjato s jejich životy.

Celé letní prázdniny tajily dech v očekávání dalšího tahu démonů. Hrozba však přijde z místa, které by nikdy nepředpokládaly. Je čím dál zřejmější, že v Engelsforsu je cosi velmi, velmi zvrácené. Minulost se spřádá se současností. Živí potkávají mrtvé. Vyvolené jsou svazovány čím dál těsněji k sobě a opět si musí připomenout, že magie nemůže zhojit nešťastnou lásku nebo spravit zlomená srdce.

Opět se setkáváme s pěti hrdinkami minulého dílu, které to nebudou mít vůbec lehké. Vedle pochopitelné paranoii z očekávání nového útoku démonů je tu Engelsfors a to, co se s ním děje. Všichni jsou najednou ta neuvěřitelně pozitivní, což samozřejmě vzbudí podezření. Když se do všeho toho zmatku zaplete nový kluk, který nastoupil do školy a má ovlivnit životy všech Vyvolených a Rada, která začala konečně vyšetřovat starý zločin, vše se znovu zkomplikuje.

To, co na mě působilo nejlépe v prvním díle, se hned na začátku druhého stává problémem. Každá dívka je jiná, každá má svůj život, pocity i charakter a "Kruh" působil spíš jako společenský román ze světa neobyčejných středoškoláků, než průměrná YA fantasy, což bylo jeho největším plus. Je to však už několik měsíců, co jsem první díl četla a od té doby dost zapomněla. Zvykem druhých dílů bývá, že krátce (a některé i dlouze) zopakují, co se stalo, což může být zbytečným prodlužováním, ale ironií je, že v Ohni bych jakési připomenutí předchozího děje i postav docela ocenila, protože je toho prostě moc a je těžké se zorientovat.

Jakmile se ovšem čtenáři povede najít správný směr, ocitáme tam, kde jsme v minulém díle přestali. Den po dni, dívku po dívce, odhalují autoři tajemství každodenního života Vyvolených, a že je co číst, protože se toho mění hodně… a zároveň pomalu získáváme více informací o démonech, Radě i světě samotném. Světě, který působí propracovaně a překvapivě originálně.

Přestože kniha je pěkný tlouštík (přes šestset stran), vyskočí na čtenáře relativně velká písmena i krátké kapitoly, které dodávají čtivosti a i když si nemyslím, že je to kniha na jedno dvě odpoledne, tak nudit se u ní nebudete. Ovšem pokud jednou odložíte, možná budete mít problém se znovu začíst, protože se toho děje chvílemi opravdu až moc a na druhé straně, jako bychom stáli na místě.

Ovšem, co se žánru YA týče, je to stále nadprůměrný příběh slibující mnoho zvratů a určitě stojí za přečtení... jen si musíte udělat trochu času, za den se to nedá.

*recenze na první díl: KRUH
*děkuji nakladatelství FORTUNA LIBRI za zaslání recenzního výtisku. Knihu najdete ZDE.