Recenze: Syn pekel - Vlčí krev

18. dubna 2013 v 8:00 | Nel-ly |  Young Adult (fantasy, sci-fi, atd.)
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Vlčí krev
AUTOR: Michaela Burdová
SÉRIE: Syn pekel

Kniha Syn pekel - Vlčí krev je už osmou knihou v řadě mladé české spisovatelky Michaely Burdové, která zároveň se psaním stíhá studovat a vede i vlastní blog, kde pokračuje v psaní povídek, díky kterým ji především čtenáři HP Fanfiction můžou znát už několik let jako Nelien.

Ve svých dřívějších knihách se autorka, stejně jako zde, věnovala spoustě různých magických bytostí a její knihy byly určeny spíš pro mladší publikum, proto první, co mě překvapilo při čtení, bylo bez pochyb násilí, narážky na sex a vulgární slova, která si spojuji spíš s kmotrou knihy Petrou Neomillnerovou. A ano, na přebalu knihy je napsáno "vhodné pro čtenáře od 15 let" a tak k ní hodlám přistupovat.

Vítejte ve Velwetii, zemi obývané Temnovlky - nesmrtelnými bytostmi (které ovšem není zas tak těžké zabít, stačí je shodit ze skály, i když zlomit vaz už není dost), ze kterých jde strach a lidé jsou pro ně pouhou kořistí (přesto temnovlci postupně vymírají, zatímco lidí přibývá a tak je jen otázkou, kdo se tedy bojí koho).

Příběh pracuje s několika postavami a na různých časových úsecích, což vůbec není na škodu, kdyby ty časové linie často nebyly trochu matoucí. Na začátku jsme vhozeni do situace, v které se nestíháme zorientovat a je jasné, že během čtení nebude čas se nudit. Temnovlci vymírají a vůdce jednoho klanu se rozhodl tomu zabránit tím, že se obětuje, aby jeho následovníci přežili - následovníci, kteří jsou o několik let později vedeni Ragarem, otcem Aragen.

Ragar je opatrný, skrývá se svou smečkou v lesích a brání jim, aby volně lovili - především lidi, jejichž maso je nejchutnější - a s tím se hodně mladých nedokáže smířit. Proto, když se po jeho nenadálá smrti ujme vlády Aragen, jejíž moc je díky oběti jejího předka větší a hrozivější než ostaních weerwulfů, vše se mění...

O dlouhé roky později se setkáváme s Neranem, hrdinou našeho příběhu. Neran je vlkodlak, Syn pekel, který se snaží zachránit svého bratra a jeho osud je s Temnovlky vedenými Aragen pevně spjatý. Aby získal to, po čem touží, musí spojit své síly s elfkou Lidael, kterou ze srdce nenávidí. Podaří se mu odhalit její tajemství? Bude Neranovi odpuštěna dávná zrada? Ve Velwetii mezitím propuká boj temných sil - třinácti démonů. Neran je vtažen do bitvy o moc. Kdo zvítězí, rozhodne o osudu celé země.

Když se člověk zamyslí nad tím, že je to už osmá kniha z pera Michaely Burdové, tak musí být zaražen, jak často se v textu opakují slova a věty jsou kostrbaté, krátké a plné naprosto zbytečných pasáží, což bychom očekávali spíš od méně zkušené autorky. K tomu se pak i přidávají výrazy neodpovídající jakémusi pseudostředověku, ve kterém se nacházíme, takže se čtenář při dialozích musí chytat za hlavu... to že je vlkodlak sexy je nám vnucováno stejně, jako další zbytečné popisy. Spisovatelka začala psát velice brzy a její fantazie je neuvěřitelná, to bez pochyby, možná by si ale mohla dát větší čas na napsání knihy a trochu si s textem pohrát, protože už od začátku jsem měla velký problém se začíst díky větám, které působily často až lajdácky a později nelogickým pasážím.

Burodová je zjevně zvyklá psát knihy pro děti, kde se samozřejmě musí zdržovat složitějších větných spojení a výrazů, které by mladí čtenáři nepochopili, a proto mi přišlo, že udělala až příliš velký skok a kniha zůstala někde uprostřed cesty... pro mladší patnácti let je nevhodná, starším se bude špatně číst a budou si připadat, jako kdyby se vraceli k dětským textům - a tento dojem podpoří i již zmíněné autorčino nutkání neustále popisovat, jak postavy vypadají. Tolikrát za sebou si přečíst o rozložitých opálených zádech, blyštících očích a tmavých vlasech a pak zjistit, že popisuje postavy, které v příběhu nemají vůbec žádnou roli, to je fakt k vzteku.

I přes nedostatky jsem se však nakonec začetla a koncem cca první pětiny knihy jsem se našla začtená a ponořená do příběhu Aragen - dívky, která si jde za svým a z které se zrodí dokonalá záporná postava, jenž ví co chce a ví, jak toho dosáhnout. Nadšeně jsem tehdy doufala (nevěnovala jsem pozornost čtení anotace, stejně jako to nedělám u žádné knihy, kterou začínám číst), že jsem konečně našla opak té "dokonalé pozitivní hrdinky" a konečně budu moci fandit záporačce. Koneckonců, vlkodlaci jsou přeci monstra.

Pak se však na scéně objevil Neran a všechno šlo k šípku...

Dobře ne úplně, ale příběh s přechodem k vlkodlačímu hejskovi ztratil náboj. Neran je obyčejný vlkodlak, Syn pekel, ne Temnovlk jako Aragen a její smečka. Je lehkovážný a jeho posedlost Aragen a její smečkou zavede Neranova bratra do nebezpečí a je jen na Neranovi, aby mu pomohl, takže se kvůli tomu musí spojist s někým, koho z hloubi duše nenávidí - s elfkou Lidael, s jejímž příchodem se v knize začne míchat dobrodružství a romantika.

Neran je frajer, který si zakládá na svém důvtipu, který mu už kolikrát zachránil krk. Proto je až z podivem, jak hloupě někdy může působit...

"Vidíš ho na každém kroku, je všude kolem tebe, a přece je vzácný. Vzít ho je snadné a darovat nemožné. Jeho sestry se každý bojí, ačkoliv bývá laskavější než on sám. Často je krutý, ale přesto ho milujeme a nechceme je ztratit. Pověz, o kom mluvím?"(Str. 70)

Když se dostane k víle a ta mu dá hádanku, kterou jsem uhodla i já (která byla u Eragona, natož pak Tolkiena, z hádánek mezi Safirou a skřítkem naprosto v prd...) a Neran nakonec vypouští odpověď, která nejen, že nedává smysl, ale ještě se kvůli ní chce hádat, tak člověk začíná opravdu pochybovat. Naštěstí to náš drahý vlkodlak většinou zachraňuje svým smyslem pro humor, který ve většině situací funguje tak, jak má (když se přivře oko a někdy i dvě nad některými dialogy). Jestli mi však přirostl k srdci... to fakt ne, už jen proto, že kniha po přechodu od Aragen k němu ztratila polovinu ze svého spádu a akce a charaktery postav jsou ve směs nezajímavé a černobílé, jak by se to hodilo, znovu, spíš v literatuře pro mladší publikum.

Ve Velwetii můžete potkat takřka jakékoliv magické stvoření. Svět má svá daná pravidla (s nímž je však problém, že se někdy porušují, aniž by si autorka všimla) a kniha je napsána jednoduchým stylem, který v podstatě neurazí, ale zdaleka nenadchne. Jako takový Syn pekel působí značně nedodělaně, což je škoda, protože nápad sám je více než zajímavý a obálka naprosto úchvatná.

Mé hodnocení: 5/10

P.S. V knize najdete mapku země, která se bude hodit - osobně jsem si v příběhu vždy ráda cestovala po mapce společně s postavami. Na zadní straně najdete i autorčiny kresby postav.... to je podle mě hezká kuriozita k dětské knize, ale jinak bych to při psaní fantasy od 15ti let nechala jen na autorčiných osobních stránkách, kde jsem je našla: http://burdova-michaela.blog.cz/

P.P.S. Já tu obálku fakt miluju :D

*Děkuji nakladatelství FRAGMENT (kde knihu můžete zakoupit aktuálně se slevou) za zaslání recenzního výtisku.

12 lidí ohodnotilo tento článek.