Plavba Jitřního poutníka... předstart pohádkového dne

25. prosince 2010 v 0:00 | Nel-ly |  Movies, Series,...
http://film.moviezone.cz/image/99976/500Je 24.12. deset minut po půlnoci a já právě přišla z kniha. Ano, slyšíte dobře (tento článek je psán přesně v tuhle dobu, přestože vánoční není a tak bude zveřejněne za 24 hodin). V sedm večer jsem se vypravila shánět náš miniaturní vánoční stromeček, nesehnala a pak na něj omylem kolem deváté narazila v Tescu (a je prosím živý), a když už jsme byly v tom Tescu, rozhodly jsme se s kamarádkou konečně zajít na třetí Narnijský film v pořadí (pátou knihu nemílím-li se) a uvolnit se u "pohádkového" filmu
Jak už jsem párkrát upozorňovala, mám své názory, každý má jiný a nejsem autor recenzí, jež by si zakládaly na své pravdivosti a nezaujatosti... Komu to vadí - nečtěte. Názory přijmu, odpovím, podiskutuju, ale měnit nebudu a na hádání mám lidi kolem sebe a nepotřebuju další cizí :))


(Je úžasné jak úžasně může vypdat trailer na úplně obyčejný film - už jen proto, jak krásný je anglický jazyk a jak se v traileru ukazuje hudba, která filmu naproto chybí)

Uvolnění přišlo, to se nechat musí, ale jinak... Přestože jsem od Jitřního poutníka nic neočekávala, tak mě dokázal zklamat. Už samu knihu jsem nedočetla (z těch pěti, které doma mám se mi doopravdy líbila jen jedna a ta zrovna nebyla zfilmována) a film... Jak se mi Princ Kaspian líbil, tak tohle byl pro mě nový úpadek.
Těšila jsem se na skvělou hudbu (jen hudba u mě filmu přidává minimálně jednu hvězdičku), bohužel, povětšinu filmu jsem neslyšela vůbec nic a to včetně loučení, kdy mě v předcházejícím filmu písnička jednoduše posadila zpátky na zadek.
Očekávala jsem nějaký ten "vtip", o který se minule snažili a jakžtakž jim to vycházelo a tentokrát... Nic a nic, přestože malý sarkastický intelektuál toho nabízel více než dost.
Doufala jsem v další vyvinutí nadějných herců, zase jsem byla zklamána. Jak herečeka "Lucinky" mívala svoje kouzlo, tak pro mě ho ztratila, ne však zdaleka tolik jako filmový "Edmund".

Ale dobře, jsou Vánoce, přestanu být kritická, aby to nevypadalo, že jediné co umím je stěžovat si (na což mám ale jako platící zákazník právo).

Celý film byl ve velmi populárním 3D, které mě osobně nikdy nepřišlo nijak zvlášť úžasné (snad kvůli tomu, že jsem dva roky tvrdla právě v 3D sálu?), ale přeci jen zajímavé a nebylo špatné, přesto jako naprostý laik musím říct, že kamera ve větší části poslední bitvy mě znovu zklamala.
Příběh čítající několik na sebe zvláštním způsobem "navazujících" zastávek na cestě za "Zelenou mlhou"
mi nepřišel zdaleka tak zdlouhavý jako v… ehm asi 300 stránkové knize, přesto se neubráním dojmu, že "volné" čerpání z předlohy tentokrát filmaři pojali doopravdy příliš volně. Já, která knihu nedočetla před nějakými třemi čtyřmi lety, jsem se chytla jen jednou a zrovna u scény, která se mi v celku líbila. Stále si však připomínám, že je to pohádka - a pokud můžu soudit dle některých jiných, tak v celku nadprůměrná.http://willcookson.files.wordpress.com/2010/12/vdt-the_chronicles_of_narnia_the_voyage_of_the_dawn_treader_movie_image_01.jpg
To, co nikdy nedokážu odpustit (a co se vlastně skoro netýká filmu, ale Lewise) je křesťanský podtext příběhu, který už oťukával první film, díky "bohům" zahrabal druhý film a třetí tak zviditelnit, že jsem se musela smát (nebo snad brečet?). Nemám nic proti křesťanství, osobně jsem vychovávána jako nevěřící, ale nic proti tomu nemám, ale strkat to takhle okatě do pohádky a vymílat lidem mozky i pomocí novodobého filmu? To už je trochu moc - především, když se tomu dalo určitě nějak zabránit.
Dalším mínusem pro mě byl český dabing, který mě jednoduše tahal za uši. Vždy jsem zastávala názor, že velkodušné věty a proslovy (kterých zde sice bylo málo, ale snažilo se o ně) jsou vždy mnohem hodnotnější v anglickém jazyce - člověk si je tolik neuvědomuje a angličtina mi vždy zněla líp. Bohužel, film byl jedině v češtině a stále platí, že Češi patří v dabingu k těm lepším.
Po dvojce jsem čekala víc… Protože dvojka (přes svoje mínusy a již v prvním filmu zmiňované "dětské" násilí - a to, že má být křesťanská pohádka? NO, dobře, v jedničce nezabíjeli lidi, v dvojce jen lidi a tentokrát mlhu) se mi líbila mnohem víc - kvůli hereckým výkonům, atmosféře, dynamičnosti, malému kentaurovi a hlavně té úžasné hudbě. Čekala, ale nedočkala se.

Nekamenujte mě za můj názor, protože každý může mít svůj, ale já jako fanoušek všech fantasy volovin jsem se nedočkala ničeho než malého odvaru smíchaného z velkých motivů, pohádky a pirátů z Karibiku (mimochodem, dávali ukázky na další díl a já si řekla: "Už zase?", ale zas Kaspian mi, snad jako určitý druh asociace, připomněl Orlanda Blooma v jedničce… vůbec není k zahození). A možná je můj názor takový také pro to, že dvouhodinová pohádka je na mě přeci jen trochu moc.
Konec konců… Zatím poslední díl "narnijské serie" mi přišel o něco zajímavější než pohádkový první díl a mnohem horší než druhý fantasy díl. Ale jako záletek vánočních pohádek na Štědrý den velice vhodný a určitě to byl hit letošního vánoční programu
(přesto jsem měla jít radši podruhé na Harryho =D)

***
www.filmserver.cz
Sindibádovská výprava po moři je relativně zábavná, kamenem úrazu jsou její hrdinové a nefunkční kombinace podružných dobrodružství a motivů. Stále se něco děje, něco se hledá, někam se jezdí, ale nikdy se vlastně pořádně neví proč. Stejné je to i s třetí dimenzí, která ve filmu je a nic nepřináší ( = doporučuju návštěvu normální projekce).

CSFD: 59%
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Misha Misha | 25. prosince 2010 v 0:57 | Reagovat

Taky uz jsem mela to stesti to shlednout:-D musim rict ze to podle me vubec nebylo tak udesny jako ta dvojka, ale stejne docela hruza:-D Jedine krasavec Kaspian to zachranoval:-P
Jinak to krestanstvi si sice mohli ve filmu odpustit protoze to pusobilo hodne kycovite, ale na druhou stranu pokud se chteli drzet knihy tak to tam museli dat..Lewis byl hluboce verici a proto to vsude strkal..:-) ale celkove shrnuti - nestalo to za moc..nekde jsem slysela ze chteji tocit dal, ale preobsadit havni role, tak kdyz jeste sezenou nejakyho JINYHO rezisera tak to treba muze k necemu vypadat..:-D

2 Lív Lív | 25. prosince 2010 v 10:32 | Reagovat

Jaks řekla, Lucy byla mimo, Edmund snad ještě víc. xD Mě se ale líbil Eustace, takový spratek. :D Teda, v knize, ve filmu to až tak moc vidět nebylo. :D
Upřímně... beztak jsem si hlavu mlátila až když se na scéně objevil Aslan. Lucy dobře, že ho nepolíbala, Edmund dobře, že se mu nepoklonil. xD Eustacemu to alespoň bylo jedno- a za to má u mě plus. xD
Co se týče kresťanství... nesnášim ho, nesnášim ho a ještě jednou, nesnášim ho! xD Doopravdy, tvrdě, děsivě. :D Přesto však proti věřícim lidem nic nemám- pokud do mě něco nehučí. A Lewise bych proto *o mrtvých jen dobře*, za to, jak silné to v knížečce bylo- a že už v první!- o filmu nemluvě. Za tohle bych vraždila, Narnie samo o sobě není špatná, ale proč strkat náboženství do všeho, čeho se dotkneš, když to v dnešní době prakticky nikoho nezajíma? A Aslan jako novodobý bůh... no fuj.
A na dabing... ani Harryho nenadabovali tak děsně...(Kaspian se mi nelíbil, český dabing byl úděsný, lev, skřín a čarodějka ušlo, jelikož to jsem viděla slovensky, a poutník... bože, jednou česky, podruhé slovensky- obojí bylo úděsné).
Ale maj i jedno plus- Eustace. :D

3 Nel-ly Nel-ly | Web | 25. prosince 2010 v 10:45 | Reagovat

[1]: nám se dvojka v kině líbila :D byla dinamičtější, částečně romantická a byla tam výborná hudba... a hlavně se zdále mnohem kratší, přesto to je volovina... ale za to částečně může předloha, jak říkám, skončila jsem u knihy číslo pět - poutník a dál už číst nikdy nebudu... děs a bída :)

[2]: jojo Eustace se jim povedl, jen snad, že z postavy, která mohla často pobavit udělali nězajímavýho spratka...
mě se líbil dabing jak prince tak prvního filmu (jen se mi nelíbí děj "Čarodějnice" :D a to začalo už od Santy)
Jak říkám, pro mě byl tohle propadá k pohádkovosti, přehnaný. A křesťanství? Dobře, každý máme svoje, strkat se to taky někam musí, ale aby se s tím vymýval mozek dětem? Ve filmu z 21. století? A ještě takhle okatě? Děkuji nechci.... knižní předlohy se stejně nedrželi, tak proč tam na konec ten Aslaanův proslov vůbec strkali?

Snad to dotočí, zajímalo by mě, jak to nakonec skončí :D ale do kina na to už nepůjdu... Každopádně jestli vymění hlavní postavy, tak to ještě víc zk***

Ostatně, že se vůbec divím, furt si pamatuju tu hrůzu jménem Eragon

4 Liliane Evans Liliane Evans | Web | 25. prosince 2010 v 11:15 | Reagovat

Na filme som nebola, pustím si ho na NB, keď už nebude v kinách (do kina aj tak nemám s kým ísť), tak som čítala iba kúsok z tvojej recenzie. Dúfam, že to nebude také hrozné.

5 Therysek Therysek | Web | 25. prosince 2010 v 12:17 | Reagovat

Pokud se dobře pamatuju, četla jsem knížky všechny, na filmu jsem ale byla jenom jednou, protože jsem si prostě nechtěla zkazit ten úžasný dojem z knžky. Četla jsem to asi před 2 lety a líbilo se mi to, takže jsem si filmové zpracování ani nepouštěla. Koukám, že jsem v tomhle případě udělala ais dobře, co. ;-)

6 Lív Lív | 25. prosince 2010 v 16:25 | Reagovat

No víš, já jsem na Eustaceho háklivá, i kdyby z něj udělali něco horšího než teď, mě se to líbit bude, porotože je to...hm... ON! xD V knize to byla nejzajímavější postava (dle mě), a ve filmu ostatně taky... Edmund s Lucy byli nuly, Aslan... no, řekněme, že u "bohů" trpím averzí a Kaspian... toho nemámˇráda (nemluvě o tom, že Bena Barnese nesnášim xD).

Hrůza jménem Eragon? Hm, já to viděla dvakrát a poprvé se mi to děsně líbilo. :D To jsem ale nevěděla, o co tam jde, nečetla jsem knížku, ale byli tam draci- což znamená, že to bude sranda. :D Chyba. Po "pochvalných" rezencích, jsem si pořídila knížku a- ne, že by mé moc bavila, no. Eragon byl ťulpas.- zjistila, že film je děsivý, přestože jsem si myslela, že po HP6 nic horšího být nemůže. :D

Ale zpátky k Narnii... máš pravdu, myslím. Po výměně postav by to ztratilo svoje kouzlo definitivně- zatímco teď se můžou utěšovat alespoň tým, že to lidi koukaj, ve většině případů ze szetrvačnosti. :D
Ale přesto- chudák Lucy! xD Po zestárnutí už není tak roztomilá. :D

7 Guenon Guenon | Web | 25. prosince 2010 v 17:57 | Reagovat

Viděla jsem to doma, což tomu ještě ubralo, ale zase anglicky - což mě tím filmem provedlo. Krásná angličtina.
Jinak... zkurvili to. Já Plavbu jakožto knížku miluju, miluju všechny ty knihy. A dovolila jsem si očekávat hodně - pche. Z Lucky udělali kravku největší, toužící po příteli a sestřiné kráse. Edmundovi ukradli celé jeho kouzlo. Jak tomu filmovému, který pro mě byl v minulém filmu tím nejlepším vůbec, tak knižnímu. A to si myslím, že herec vůbec není špatný - jenže jediný slušný vtip, chudé dialogy a zbytečné plácání se sem a tam... Prostě hrozné.
Kaspian je pěknej, to nic neříkám, ale postava mi neříkala nic moc ani v knize - natož ve filmu.
Křesťanství nacpané v knihách mi vůbec nevadilo. Lewis byl podle mě vynikající člověk, jen blázínek a snílek - on tomu nesmyslu vážně věřil, takže do té knihy dal jako část sebe sama. Ve filmu mi z toho bylo akorát smutno - a Aslan už vůbec nebyl pohádkovej. Fňuk.
S tím, v jakých mezích jsem byla nadšená z druhého filmu, jsem teď byla zoufalá. O ničem, nudné, táhne se to jako šnek... Jen angličtina mě tam udržela. To a fakt, že když už jsem na to vyplácala limit megavidea, tak to přetrpím.

8 C.ind.ere.lla C.ind.ere.lla | Web | 25. prosince 2010 v 20:03 | Reagovat

Zatím jsem neviděla, takže nemůžu soudit, ale v kině jsem si ho nechala úspěšně propást a nejspíš jediný důvod, proč si ho nakonec pustím, je bezkonkurenční Ben Barnes, který je jednak senzační herec a hlavně úžasně vypadá :D

9 chillychilly chillychilly | Web | 25. prosince 2010 v 20:54 | Reagovat

Knížku jsem četla tak v sedmé třídě (což znamená, že je to miliarda let pozpátku a že si z toho téměř nic nepamatuji, snad jen to, že se mi líbila). Film jsem neviděla a myslím, že na něj ani nepůjdu. Ze zfilmované Narnie jsem neviděla nic, kamarád mě od toho úspěšně zrazoval. Na druhou stranu, asi bych se na to měla podívat, abych pak měla co kritizovat :-D  Ale slyšela jsem, že je ještě jedna Narnie, udělaná jako seriál (tuším, že udělali jen Lva, čarodějnici a skříň), ale prý je to naprosto dokonalé (ironie) tak zvažuji, na co se kouknout dřív ;-)

10 Misha Misha | 25. prosince 2010 v 22:28 | Reagovat

Nel-ly: mno nevim no, me celej ten pribeh prisel naprosto zbytecnej, jediny co mi nakonec zbylo za dojem bylo, ze se vsichni hlavni hrdinove celej film za necim nesmyslne pachtili a pak, kdyz uz to vypadalo ze vsichni zhynou bidnou smrti, tak se lev uracil konecne vylezt z diry, mavnul drapem a razem bylo vsechno vyhrany..:-D

11 Tajemná M* Tajemná M* | Web | 26. prosince 2010 v 17:36 | Reagovat

Jo, tak nějak ve všem souhlasím. Ale stejně se mi film celkem líbil. Myslím, že jsou to prostě filmy pro děti. A to, co tam ty vypisuješ jako chyby, ač s některými souhlasím, někdo bere jako věci k dobru. Jako mínus taky beru ztrátu magické Lucky, která se proměnila v normální náctiletou. Dabing mi nějak nevadí, protože jsem neslyšela originál, ale teď, když jsem si poslechla ten trailer, musím říct, že je to docela zvláštní. Křesťanský podtext by mi zas tak nevadil, a to že je to pohádka taky ne. A vážně se mi líbil Eustac. Nevím, myslím, že ho docela vystihli. Taky u mě měly plus za tu holku, tu hvězdu, teď nevím, jak se jmenuje. Myslím, že to byla dobrá herečka. Taky je pravda, že se to čím dál tím méně podobá knihám, ale jak jinak by na to nalákaly davy ječících nanynek, že? No, ale nejvíce mi ze všeho vadilo, že ač jsme si připlácely za 3D, efekty se nějak zapomněly dostavit. Ale i tak hodnotím film kladně. Přeci jenom, nějak extra se mi neznelíbil. Má sice své vady, ale stejně…Ale chápu tvůj názor, protože to jsou prostě filmy pro děti. Všechny ty chyby, které si napsala, chápu a myslím, že je (pro mě) dobře, přečíst si jiné recenze než-ten film byl úpa senza-. I když mám trochu odlišný názor, na tvém místě bych měla stejný, jako ty.

12 Maya Maya | Web | 26. prosince 2010 v 18:12 | Reagovat

Závidím ti, ani nevíš, jak moc. Taky bych na to chtěla jít do kina, proto Narnii zbožňuju. Knížka mi sice nepřišla moc dobrá, ale ty filmy, ty jsou nádherné. A hudba, jak sama říkáš, naprosto nepřekonatelná. Moc se těším, až to uvidím

13 Berenika Berenika | E-mail | Web | 26. prosince 2010 v 19:40 | Reagovat

Těším se, až tohle budu mít na DVD. Pochybuji, že po Hp půjdu další tři roky do kina, takže si musím počkat, až si to budu moct vzít domů. XD Mě se nejvíc stejně líbila z Narnie Poslední bitva, i když pochybuji, že by ji dokázali zfilmovat tak, jak byla napsaná.

P.S. - Básničku máš napsanou :-D

14 Nel-ly Nel-ly | Web | 26. prosince 2010 v 21:45 | Reagovat

Lily: myslím, že jako odpočinkový film doma určitě ne =)

Therysek: já začala číst tak před… sedmi osmi lety? postupně, první díl mě bavil, „Čarodějnice“ už tolik ne (nedokážu odpustit toho Santu a debilitu čtyř lidských dětí, kterým se z ničeho nic klaní celý svět) a pak se to už jen zhoršovalo (dle mého názoru) a nejvíc se mi stejně líbil „Kůň a jeho chlapec“ ale ten byl nefilmovatelný

Lív: vypadalo to, že bude  mít další… roli? V Narnii? Ale jak říkám, já nedočetla… Podle mě by stačilo míň knih a obměňovat furt hlavní postavy, i když z určitých důvodů… Ne, existují příběhy, které mi nesedly a jako taková se pro mě Narnie stala propadákem… Ať jako pohádka knižní nebo pak filmová, i když svět to mohl být úžasný.
Eragon? když jsem na něj šla do kina, po deseti minutách jsem kamarádce oznámila, že odcházím a koukat na to nebudu… kniha patří mezi mé oblíbené, i když ji beru jako oddychové čtení (ne třeba jako Pána prstenů) a „příběh“, který natočili? Bože, být Paolinim tak je zažaluju za zkurvení námětu.
HP6… Ze začátku mi to nepřišlo tak špatné… Pobavilo a oproti čtyřce už snad nic horší být nemůže, ale druhá půlka… No, jsem kritik nad kritiky. Šestku jsem viděla dvakrát a znova už ji vidět nemusím.

Guenon: jak říkám, já knihy ráda nemám… oceňuji nápad, originalitu a spisovatelského génia… ale křesťanství, dětskou naivitu a nesmyslnost příběhu ignorovat nedokážu… příběhy, kdy to „Bůh/Bohyně/Duch/Mág/Král/Aslan…“ vyřeší za hrdiny v pravou chvíli mi nikdy nic neříkali, protože v nich nevidím žádný důvod… a postavy se přes většinu příběhu pro mě prostě nevyvinuly… Je to pohádka… Ale v tom případě znám řadu lepších.
Filmový Edmund mi přišel úžasný už od začátku, hrál výborně, ale teď nedostal prostor ani roli… A Lucy měla jen tu roztomilost, kterou ztratila a geniální herecké dítě to doopravdy nebude.

Cindrella: ach ano =D šly jsme tam v podstatě kvůli němu a vypadal ještě líp :-O i když tedy herecký výkon… ehm, ale to bylo i scénářem, že ano :D

chillychilly: na jedničku jsem šla ze zájmu a ten velice brzy odpadl, na dvojku mě pozval kamarád na premieru zadara… a ta se mi líbila, byl to takový jednoduchý hezky natočený fantasy film s krásnou hudbou, trojka byla ztráta času

Misha: vždyť to říkám :D výlet za zelenou mlhou – nikdo neví proč, a když jsou v úzcích přijde všemocný lev (dobře, vím, že během války se chtěli něčímm utěšovat, ale tohle je podle mě přehnané)

Tajemná M* : uznávám, kritická jsem přehnaně (snad proto, že dětské filmy miluju :D a v téhle době od nich očekávám už trochu víc), dívka-hvězda se mi líbila, ale vůbec jsem nepochopila, proč jí tam strkali, připadalo mi to, že se jen snaží prodlužovat, aby dosáhli zbytečných dvou hodin
3D efekty posrali neuvěřitelně… nebyl pro ně jediný důvod, jediná  scéna a v poslední „bitvě“ příšerná kamera… na to, jaký měli rozpočet… Existuje tolik lepších filmů bez zbytečných efektů, které staví na silných příbězích a hrdinech (a hodně z nich jsou pohádky) a to se tady snažili zaplácat nefungujícími efekty a „zelenou mlhou“

Maya: myslím, že hudba byla vysoce nadprůměrná – v druhém dílu, tady jsem „slyšela“ jen věčná ticho… a to ubralo víc, než cokoliv jiného… na hudbě filmů jsem dost závislá :D

Berenika: Fakt? Tak to se na ni co nejdřív vrhnu :D Jak říkám, já knihy nedočetla, už na začátku poutníka jsem se přemáhala a jediné, co mě bavilo byl Eustace jako drak… ale dokonce jsem nedošla, snad jsem moc stará, snad moc jedno-názorová… A popravdě mě už konec Narnie nezajímá ani tolik, abych tomu obětovala třeba dvě hodiny.

Cha :D tak jsem se rozepsala (word přes stranu, tak snad o to někdo bude stát a přečte si to)

15 AjuŠka :) AjuŠka :) | Web | 27. prosince 2010 v 12:18 | Reagovat

Chystala jsem se na to do kina, ale nějak to nevyšlo.Musím si to hned jak to bude k mání stáhnou.
P.S.:Tak jak jsi se rozhodla? :)
Nechci na tebe tlačit, ale pokud máš zájem být tím mým SBénkem, napiš :)

16 C.ind.ere.lla C.ind.ere.lla | Web | 27. prosince 2010 v 17:42 | Reagovat

[14]: Třeba to bylo rolí :D Viděla jsem jeho Doriana Graye a to byl teda hereckej koncert.

17 Nel-ly Nel-ly | Web | 27. prosince 2010 v 17:43 | Reagovat

[16]: to bylo tou rolí! protože je... ááách :D

18 Berenika Berenika | E-mail | Web | 29. prosince 2010 v 15:58 | Reagovat

[14]: Já zase bůh ví proč nikdy nepřečetla první tři díly. Četla jsem jenom ty, které nebyly zfilmované, měly pro mne větší kouzlo :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
acta est fabula ~ příběh jest skončen

Do not COPY! HP-fanfiction writer. Canon belongs to J.K.R. Design by Nel-ly, picture from DA